Wednesday, July 4, 2012

Epilog Sebuah Kehidupan 10


Lokasi : cafe
Masa : petang selepas kuliah

'Hai Fatt...'

Satu suara yang tidak pernah Fatt lupakan tiba-tiba menegurnya. Teguran itu disambut dengan senyuman oleh Fatt. Jantung Fatt sememangnya berdegup kencang apabila melihat wajah Karmila berdiri di belakangnya.

'sorry, ganggu Fatt..Fatt tunggu orang ke?Karmila saja lalu sini..tak tahu pula Fatt ada dekat sini..'

'eh..taklah..Fatt saja je lepak sini..lagi pula cafe ni tempat orang ramai..'

Karmila hanya senyum mendengar jawapan Fatt. Sebenarnya Fatt mesti singgah di cafe itu jika ada waktu lapang, bagi Fatt, tempat tu sudah menjadi kenangan padanya kerana di cafe itulah tempat Fatt mula-mula kenal Karmila.

'Fatt nampak gembira je sekarang kan?..baguslah..Karmila harap Fatt akan sentiasa gembira..'

Tanpa sempat Karmila menyambung ayatnya, Fatt mencelah dulu.

'Karmila..sebenarnya Fatt menyesal sebab tak fikir betul-betul apa yang Karmila katakan dulu, Fatt menyesal sebab Fatt tak pujuk Karmila dulu..'

Karmila hanya diam dan senyum tanpa ada sepatah ayat keluar dari mulutnya. Karmila terus menoleh dan tinggalkan Fatt. Lagak Karmila nampak tergesa-gesa lari dari Fatt. Sekali lagi Fatt tidak sempat untuk menjelaskan apa-apa tapi Fatt sudah ditinggalkan sekali lagi oleh Karmila. Fatt hanya duduk dan fikir akan ada masa lagi untuk berjumpa Karmila.

Tiba - tiba satu dentuman yang kuat kedengaran seperti sesuatu berlanggar. Fatt terus menoleh dan ternampak Karmila sudah terbaring di atas jalan dihadapan sebuah kereta. Fatt terus berlari ke arah kejadian tersebut dan tidak sempat Fatt sampai ke sana, badan Karmila sudah dikerumuni orang ramai. Fatt hanya dapt melihat dari jauh.

-------------------------------------------------------------


Penyesalan yang tidak pernah Fatt rasai sebelum ini kini menghantui diri Fatt. Kematian Karmila telah menyedarkan Fatt betapa dia menyayangi Karmila. Sikap sambil lewa Fatt telah mengundang seribu sesalan. Kalaulah Fatt kejar dan berterus-terang dengan Karmila pada ketika itu, Karmila mesti tidak akan pergi meninggalkan Fatt. Ummu Karmila, gadis yang pertama menyentuh hati Fatt. Pergaduhan di perpustakaan yang membawa kepada perkenalan Fatt dan Karmila, gadis tomboi yang dahulunya pernah Fatt marah dan gadis itu jugalah yang membuat Fatt terima Wanie dalam keadaan yang Fatt tidak suka.

Lebih parah lagi apabila fatt dapat tahu yang perubahan pemakaian arwah ummu karmila disebabkan oleh fatt. Kerana fatt, karmila mengubah penampilan, kerana fatt juga karmila mengundur diri. Penghargaan arwah karmila bagi itu lagi membuatkan fatt terus merasa kecewa dengan perbuatan fatt sendiri.

No comments:

Post a Comment